Senator Australia Lidia Thorpe Mendesak Kerajaan Mengakui Kedaulatan Palestin

Senator Australia Lidia Thorpe Mendesak Kerajaan Mengakui Kedaulatan Palestin

Senator Australia, Lidia Thorpe telah mengeluarkan seruan yang kuat kepada Kerajaan Australia, menggesa pengiktirafan kedaulatan Negara Palestin ke atas wilayah-wilayah yang telah berada di bawah pendudukan Israel haram sejak tahun 1967. Dalam ucapannya di Senat Australia, Senator Thorpe menekankan keperluan pengiktirafan hak Palestin dari segi domestik dan antarabangsa.

Thorpe menegaskan, 'Kerajaan ini harus meluaskan pengiktirafannya untuk merangkumi kedaulatan asing dan domestik. Adalah penting untuk mengakui kedaulatan yang sah bagi rakyat Palestin ke atas semua tanah yang diambil sejak tahun 1967, dan pada masa yang sama, memaksa kerajaan Israel untuk mengakhiri pendudukan haramnya.'

Dengan ketara, Senator Thorpe memberikan pujian kepada perubahan dalam wacana rasmi Australia, yang kini mengakui ketidak sahannya pendudukan wilayah Palestin di bawah undang-undang antarabangsa. Mendorong kepatuhan lebih lanjut kepada hala tuju berteraskan kebenaran ini, beliau menggesa kerajaan untuk terus bergerak dalam arah ini.

Mengutuk pendudukan kekerasan yang berakar umbi dan penderitaan berpanjangan rakyat Palestin, Thorpe mencacati negara Israel kerana mengekalkan keadaan yang menyusahkan ini.

"Pada tahun 2022 sahaja," ucap Senator Australia, "pasukan Israel mengambil nyawa lebih daripada 170 orang Palestin, termasuk 53 kanak-kanak dengan tragisnya. Dengan menyesalnya, ketika kita melangkah masuk tahun 2023, kita menyaksikan kerugian 160 nyawa, di antaranya 35 kanak-kanak. Dengan menggegarkan, hanya empat hari yang lalu, tiga nyawa lagi telah dirampas dengan zalim."

Dengan empati yang lahir daripada pengalaman peribadi, Thorpe membuat kiasan antara kekerasan perlahan tetapi berterusan yang ditanggung komuniti Palestin dengan cabaran yang dihadapi oleh negaranya sendiri. Beliau mengemukakan perkara-perkara yang menyentuh mengenai apartheid dan perjuangan menentang pihak-pihak yang gagal mengakui kebenaran asas.

'Dengan menakjubkan,' beliau menekankan, 'hampir 140 negara, termasuk Vatican, telah memberikan pengiktirafan kepada Palestina sebagai negara berdaulat. Kejanggalan, Australia masih menjadi pengecualian kepada norma ini. Keraguan bersama kuasa-kuasa kolonial untuk memberikan pengiktirafan—di dalam sempadan mereka dan di luar—menyatakan satu corak yang mengkhawatirkan.'

Dalam ucapannya, Senator Thorpe merangkumi esensi kebimbangan antarabangsa yang mendesak, menggesa Australia untuk menyumbang kepada kata sepakat global yang lebih meluas dengan menyokong kedaulatan yang sah bagi Negara Palestin dan dengan itu turut serta dalam usaha mencapai penyelesaian yang adil dan berkekalan.

 

Khas untuk Anda

Australia Mengumumkan Penggunaan Istilah

Australia Mengumumkan Penggunaan Istilah "Wilayah Palestin yang Diduduki" Dalam Ucapan Rasmi Mereka

Menteri Luar Australia, Penny Wong, mengumumkan pada hari Selasa bahawa kerajaannya akan mulai menggunakan istilah "Wilayah Palestin yang Diduduki, termasuk Baitulmaqdis Timur" dalam semua bahan tulisannya, selain daripada menganggap koloni Israel sebagai tidak sah menurut undang-undang antarabangsa. Dalam sidang Parlimen, Wong menekankan bahawa status bandar suci tersebut patut... Teruskan Membaca