">

Australia Mengumumkan Penggunaan Istilah "Wilayah Palestin yang Diduduki" Dalam Ucapan Rasmi Mereka

Australia Mengumumkan Penggunaan Istilah

Menteri Luar Australia, Penny Wong, mengumumkan pada hari Selasa bahawa kerajaannya akan mulai menggunakan istilah "Wilayah Palestin yang Diduduki, termasuk Baitulmaqdis Timur" dalam semua bahan tulisannya, selain daripada menganggap koloni Israel sebagai tidak sah menurut undang-undang antarabangsa.

Dalam sidang Parlimen, Wong menekankan bahawa status bandar suci tersebut patut ditentukan melalui perundingan damai, bukan melalui keputusan sepihak, sambil menambah, "Kami tidak akan menyokong pendekatan yang menggugat penyelesaian dua negara".

Australia sebelum ini telah mengumumkan pembatalan pengiktirafannya terhadap Baitulmaqdis sebagai ibu kota Israel, membatalkan keputusan yang diambil oleh kerajaan terdahulu di bawah pimpinan Scott Morrison, yang secara rasmi mengiktiraf Baitulmaqdis Barat sebagai ibu kota pendudukan pada tahun 2018, dalam pengambilan langkah yang berbeza daripada norma Australia terhadap Timur Tengah selama beberapa dekad.

 

Khas untuk Anda

Erdoğan: Tentera Israel adalah Firaun Zaman Moden

Erdoğan: Tentera Israel adalah Firaun Zaman Moden

Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan berkata pada hari Jumaat bahawa Liga Ahli Parlimen al-Quds telah, sejak penubuhannya, mengisi jurang penting di peringkat parlimen global. Dalam ucapannya pada sesi pembukaan persidangan kelima Liga, Erdoğan menambah bahawa Liga ini telah menjadi suara dan jiwa isu Palestin di peringkat global berkat aktiviti dan kerjanya dalam semua bidang, menyatakan rasa... Teruskan Membaca