Parlimen Portugal Mengundi dengan Sokongan Terhadap Resolusi yang Mengiktiraf Nakba Palestin

Parlimen Portugal Mengundi dengan Sokongan Terhadap Resolusi yang Mengiktiraf Nakba Palestin

Dalam satu langkah yang dicetuskan oleh sebuah negara Eropah, Parlimen Portugal mengundi dengan majoriti untuk mengiktiraf Nakba yang melanda rakyat Palestin pada tahun 1948, dan menyambut perjuangan mereka untuk mendapatkan hak penentuan nasib sendiri.

Resolusi itu mengutuk dasar pendudukan Israel yang melanggar undang-undang antarabangsa dengan ekspansi dan aneksasi haram, dan juga menyeru kerajaan Portugal untuk mengambil sikap yang jelas dalam mempertahankan hak rakyat Palestin, seperti yang dijamin oleh norma dan undang-undang antarabangsa.

Parti yang mengundi sokongan terhadap resolusi ini adalah: sosialis (PS), komunis (PCP), dan Persatuan Kiri (BE), manakala parti yang mengundi menentang adalah: Demokrat Sosial (PSD) dan parti kanan jauh "Cukuplah" CHEGA.

 

Khas untuk Anda

Australia Mengumumkan Penggunaan Istilah

Australia Mengumumkan Penggunaan Istilah "Wilayah Palestin yang Diduduki" Dalam Ucapan Rasmi Mereka

Menteri Luar Australia, Penny Wong, mengumumkan pada hari Selasa bahawa kerajaannya akan mulai menggunakan istilah "Wilayah Palestin yang Diduduki, termasuk Baitulmaqdis Timur" dalam semua bahan tulisannya, selain daripada menganggap koloni Israel sebagai tidak sah menurut undang-undang antarabangsa. Dalam sidang Parlimen, Wong menekankan bahawa status bandar suci tersebut patut... Teruskan Membaca