Parlimen Sri Lanka Secara Bulat Menyokong Usul Mengenai Krisis Palestin

 Parlimen Sri Lanka Secara Bulat Menyokong Usul Mengenai Krisis Palestin

Dalam satu sejarah yang bersejarah, Ahli Parlimen (AP) pada hari Selasa bersetuju dengan suara bulat menyokong usul penangguhan yang dikemukakan oleh AP SJB Imthiaz Bakeer Markar mengenai krisis kemanusiaan di Palestin. Semasa perdebatan, Bakeer Markar menekankan bahawa isu ini melampaui batas Palestin dan menyentuh tema-tema yang lebih luas seperti demokrasi, hak asasi manusia, ketidakadilan sosial, ekspansionisme, dan strategi neo-kolonial.

AP menyuarakan kebimbangan mengenai kekejaman yang dilakukan oleh Israel, termasuk pembunuhan dan rampasan tanah, yang mengakibatkan pencabutan hak kewarganegaraan Palestin. Mereka menekankan kelemahan badan-badan antarabangsa seperti Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia dalam mempertanggungjawabkan Israel disebabkan pengaruh dan campur tangan negara-negara kuat.

Bekas Presiden Mahinda Rajapaksa dan Ketua Pembangkang Sajith Premadasa menekankan komitmen mereka untuk bersama-sama dengan Palestin dan keperluan mendesak untuk penyelesaian. Mereka menyeru untuk penerimaan bersama dan perbincangan yang bermakna sebagai kunci untuk menangani konflik.

AP NPP Vijitha Herath turut menyuarakan solidariti dengan rakyat Palestin, mendesak Presiden Ranil Wickremesinghe mengeluarkan kenyataan rasmi yang mengutuk tindakan Israel, terutamanya serangan baru-baru ini ke kem pelarian Jenin. Beliau juga menyeru agar tekanan diberikan kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk meluluskan cadangan majlis keselamatan untuk menghentikan tindakan Israel.

Bekas Presiden Maithripala Sirisena, AP Rauff Hakeem, Vasudeva Nanayakkara, Gajendrakumar Ponnambalam, Mohammed Muzammil, dan lain-lain turut mengambil bahagian dalam perdebatan ini dengan menyuarakan sentimen yang serupa. Duta dan pegawai dari pelbagai Komisen Tinggi dan Kedutaan juga hadir semasa perbincangan.

 

Khas untuk Anda

Senator Australia Lidia Thorpe Mendesak Kerajaan Mengakui Kedaulatan Palestin

Senator Australia Lidia Thorpe Mendesak Kerajaan Mengakui Kedaulatan Palestin

Senator Australia, Lidia Thorpe telah mengeluarkan seruan yang kuat kepada Kerajaan Australia, menggesa pengiktirafan kedaulatan Negara Palestin ke atas wilayah-wilayah yang telah berada di bawah pendudukan Israel haram sejak tahun 1967. Dalam ucapannya di Senat Australia, Senator Thorpe menekankan keperluan pengiktirafan hak Palestin dari segi domestik dan antarabangsa. Thorpe menegaskan,... Teruskan Membaca