Parlimen Eropah Menyeru untuk Pengiktirafan Negara Palestin

Parlimen Eropah Menyeru untuk Pengiktirafan Negara Palestin

Parlimen Eropah (EP) Telah menyeru semilam, Rabu, agar Kesatuan Eropah and negara-negara Ahlinya menyokong secara prinsip pengiktirafan sebuah negara Palestin.

Majlis EP of Strasbourg semalam telah meluluskan dengan 338 undi menyokong, 195 menentang, dan 102 abstain sebuah resolusi yang menyatakan sokongan teguh mereka terhadap penyelesaian dua negara Berdasarkan sempadan 1967 dengan dua negara berdaulat dan demokratik serta Jerusalem sebagai ibu negara bersama, mengikut kenyataan EP.

Resolusi in juga menyeru penghormatan sepenuhnya terhadap undang-undang antarabangsa sambil mengulangi komitmen EU terhadap hak yang sama bagi semua rakyat Israel dan Palestin.

Parlimen Eropah menekankan kepentingan menghormati undang-undang antarabangsa dalam mencari penyelesaian dua negara yang adil dan kekal, kata naratif cadangan Evin Incir, seorang MEP Sweden selepas undian.

"Pihak autoriti Palestin yang kuat dan demokratik merupakan elemen penting untuk mencapai matlamat ini. Pengakhiran pendudukan dan pembangunan penempatan Israel juga sama penting," tegas Incir.

Resolusi ini mengesahkan bahawa penempatan Israel di wilayah Palestin yang diduduki adalah haram di bawah undang-undang antarabangsa dan menuntut pengakhiran mereka dengan serta-merta.

Menekankan bahawa penempatan ini merupakan rintangan besar kepada kebolehjadian penyelesaian dua negara, termasuk keamanan dan kestabilan yang kekal, MEP juga menyeru usaha lebih lanjut untuk mengakhiri gelombang kekerasan berkaitan dengan penempatan terkini dan menyatakan bahawa UE sepatutnya mempertimbangkan pengenakan sanksi khusus terhadap pembangunan penempatan di Tebing Barat.

Mereka juga menyuarakan kebimbangan bahawa dasar EU dan bantuan kewangan UE di wilayah Palestin digugat oleh penempatan haram dan menuntut pampasan bagi pemusnahan semua infrastruktur yang dibiayai oleh UE di kawasan itu.

Teks tersebut mencatat bahawa pada tahun 2022, 101 struktur yang dibiayai oleh UE atau negara-negara ahli UE bernilai 337,019 euro (374,789 USD) telah dimusnahkan atau dirampas oleh pasukan pendukan Israel.

Resolusi ini mengulangi sokongan kuat UE terhadap kerja Mahkamah Jenayah Antarabangsa (MJA), serta keberpihakan dan ketidakberpihakannya.

Namun, timbalan-timbalan mencatat kemajuan yang terhad dalam siasatan MJA yang sedang berjalan terhadap jenayah perang dan jenayah terhadap kemanusiaan yang dilakukan of wilayah Palestin yang diduduki.

 

Khas untuk Anda

Erdoğan: Tentera Israel adalah Firaun Zaman Moden

Erdoğan: Tentera Israel adalah Firaun Zaman Moden

Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan berkata pada hari Jumaat bahawa Liga Ahli Parlimen al-Quds telah, sejak penubuhannya, mengisi jurang penting di peringkat parlimen global. Dalam ucapannya pada sesi pembukaan persidangan kelima Liga, Erdoğan menambah bahawa Liga ini telah menjadi suara dan jiwa isu Palestin di peringkat global berkat aktiviti dan kerjanya dalam semua bidang, menyatakan rasa... Teruskan Membaca