Notice: Undefined offset: 1 in /home/lp4q/public_html/index.php on line 94
">

Notice: Undefined offset: 1 in /home/lp4q/public_html/header.php on line 59

Notice: Undefined offset: 1 in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 286

Notice: Undefined index: in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 287

Notice: Undefined offset: 1 in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 286

Notice: Undefined index: in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 287

Notice: Undefined offset: 1 in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 286

Notice: Undefined index: in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 287

Notice: Undefined offset: 1 in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 286

Notice: Undefined index: in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 287

Notice: Undefined offset: 1 in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 286

Notice: Undefined index: in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 287

Notice: Undefined offset: 1 in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 286

Notice: Undefined index: in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 287

Notice: Undefined offset: 2 in /home/lp4q/public_html/blog-details.php on line 21

"FIFA MENGAMALKAN ‘DOUBLE STANDARD’ TERHADAP ISRAEL"


  • Notice: Undefined offset: 1 in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 47
    March 31, 2023

"FIFA MENGAMALKAN ‘DOUBLE STANDARD’ TERHADAP ISRAEL"

FADZLI ZON

Pada hari Rabu, 29 Mac 2023, Pertubuhan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) secara rasmi mengumumkan pembatalan Indonesia sebagai tuan rumah Piala Dunia B-20 2023. Dalam kenyataan bertulis, FIFA menyatakan bahawa pembatalan ini disebabkan oleh "situasi semasa" yang berkembang di Indonesia. "Situasi semasa" yang dirujuk oleh FIFA di sini tidak jelas dan tampaknya tidak menjelaskan maksud sebenar. Walaubagaimanapun, kita boleh menganggap bahawa situasi semasa ini berkaitan dengan penolakan oleh pelbagai kumpulan, terhadap kedatangan pasukan kebangsaan U-20 Israel ke Indonesia.

Sebagai sebuah organisasi bola sepak dunia, FIFA sepatutnya dapat mempertimbangkan kepentingan semua negara, dan mengakui bahawa bagi beberapa negara, terutamanya negara majoriti Muslim, apabila berkaitan dengan Israel, isu ini melibatkan lebih daripada sekadar perkara sukan. Ia merupakan isu politik dan kemanusiaan yang serius. Oleh itu, FIFA tidak boleh melihat peraturannya lebih tinggi daripada undang-undang atau perlembagaan negara. Mempertahankan kepentingan Israel, sambil mengabaikan kepentingan negara-negara lain yang mempunyai pendirian politik yang kuat menentang Israel, menunjukkan bahawa FIFA mempunyai standard berganda dalam politik bola sepak.

Malangnya, FIFA setakat ini telah mengamalkan standard berganda dalam bola sepak. Terdapat sekurang-kurangnya dua sebab mengapa kita berpendapat sedemikian.

Pertama sekali, FIFA menunjukkan sikap yang tidak konsisten dengan larangan politikasi bola sepak. Apabila FIFA dan UEFA mengenakan sekatan yang melarang pasukan kebangsaan dan kelab Russia daripada mengambil bahagian dalam semua pertandingan di bawah FIFA dan UEFA, dan melarang kelab-kelab Belarus serta pasukan kebangsaan mereka daripada bermain di padang sebagai tindakan sekatan kerana menyokong Russia dalam perang Ukraine, adakah itu bukan satu sekatan politik?

Apabila FIFA menyatakan tentangan kuatnya terhadap serangan Russia terhadap Ukraine, tetapi mengabaikan penjajahan Israel dan apartheid terhadap rakyat Palestin, adakah sikap ini tidak mengandungi unsur politik sama sekali?

Bila diperhatikan, sejak bila bola sepak benar-benar terlepas dari politik? Politik dengan jelas merupakan sebahagian daripada FIFA dan politik diskriminatifnya tidak dapat disorok lagi.

Suka atau tidak, bola sepak tidak dapat dipisahkan sepenuhnya daripada politik. Sukan ini, yang mengumpulkan berjuta-juta orang dan berbilion-bilion penonton, yang menjadi pentas politik strategik. Oleh itu, peraturan yang menyatakan bahawa politik harus dihindarkan dari sukan adalah sama sekali tidak munasabah. Terutamanya apabila FIFA sendiri tidak dapat mematuhi peraturan sedemikian.

Kedua, FIFA menuntut agar semua negara memperlakukan atlet Israel secara adil, sementara Israel tidak pernah memberikan perlakuan adil terhadap atlet sukan Palestin. Walaupun hanya mendapat liputan yang sedikit oleh pihak media 'utama' antarabangsa, ia bukan lagi satu perkara rahsia yang tentera Israel telah lama menjadikan atlet dan sukan Palestin sebagai sasaran serangan mereka.

Pada November 2006, sebagai contoh, tentera Israel menghalang semua atlet bola sepak Palestin daripada mengambil bahagian dalam perlawanan akhir kumpulan kelayakan AFC (Konfederasi Bola Sepak Asia). Tindakan lain yang banyak dari kita masih ingat adalah apabila Israel tidak membenarkan pemain pasukan Palestin dan pegawai mengambil bahagian dalam perlawanan kelayakan Piala Dunia 2010 menentang Singapura.

Tindakan keji Israel pada tahun 2007 jelas menghancurkan peluang pasukan kebangsaan Palestin untuk layak ke Piala Dunia. Namun begitu FIFA memutuskan untuk memberikan kemenangan automatik 3-0 kepada Singapura walaupun dalam perlawanan kelayakan terakhir bagi Piala Dunia 2022, pasukan kebangsaan Palestin berjaya menewaskan Singapura dengan skor 4-0. Dalam hal ini, pihak FIFA jelas tidak mempertahankan atlet Palestin dan mengecam Israel. 

Selain itu, stadium Palestin turut sering menjadi sasaran serangan bom oleh Israel semasa perang kejam mereka di Gaza. Inilah sebabnya mengapa pasukan kebangsaan Palestin hanya dapat mengadakan perlawanan kandang di Jordan atau Qatar selama beberapa tahun. Perlu juga diperhatikan bahawa pusat latihan mereka terletak jauh dari stadium di Ismailia, Mesir.

Serangan mematikan tentera Israel tidak hanya menyasarkan fasiliti sukan, tetapi juga atlet Palestin. Pada Januari 2009, tiga pemain bola sepak Palestin, Ayman Alkurd, Shadi Sbakhe, dan Wajeh Moshtaha, terbunuh dalam serangan Israel ke atas Jalur Gaza. Dua bulan kemudian, Saji Darwish, seorang pemain remaja berusia 18 tahun, terbunuh oleh penembak peninjau Israel berhampiran Ramallah.

Pada Julai tahun yang sama, Mahmoud Sarsak, seorang pemain pasukan kebangsaan Palestin, ditangkap dan disiksa oleh tentera Israel selama tiga tahun. Walaupun akhirnya dibebaskan, masalah kesihatan kekal yang dihasilkan dari penyeksaan yang dia alami semasa dalam tahanan Israel telah secara rasmi mengakhiri kerjayanya dalam sukan.

Penangkapan, penyeksaan, dan pembunuhan pemain bola sepak Palestin sering menjadi tajuk utama di Palestin. Tentera Israel dengan sengaja menembak pemain bola sepak Palestin muda di kaki dalam pelbagai kejadian, terutamanya apabila mereka melintasi sekatan tentera.

Pada tahun 2019, tentera Israel menyerang Stadium Al Khader di Bethlehem dengan gas pemedih mata, yang dapat dibandingkan dengan Tragedi Kanjuruhan tahun lalu di Malang, Indonesia. Yang terbaru, pada 22 Disember 2022, tentera Israel menembak mati Ahmad Atef Daraghma, seorang pemain bola sepak dari kelab Thaqafi, dan melukakan 24 orang lain dalam serangan kejam di bandar Nablus, Tebing Barat.

Dengan mempertimbangkan semua perkara ini, adalah tidak relevan bagi FIFA untuk mempertahankan atlet Israel dengan alasan "permainan yang adil". Atlet Israel seharusnya dianggap bertanggungjawab secara moral ke atas tindakan kejam dan tidak adil yang dilakukan oleh kerajaan mereka terhadap atlet dan sukan Palestin.

Kedua-dua sebab ini mencukupi untuk menunjukkan bahawa setakat ini FIFA telah mempamerkan sikap yang tidak adil dan mengamalkan standard berganda dalam "dasar" bola sepak.

Penggantian Indonesia sebagai tuan rumah Piala Dunia B-20 2023 mungkin sementara merugikan sejarah negara dalam menyelenggara acara bola sepak. Walau bagaimanapun, penggantian ini tidak sepatutnya dilihat sebagai sesuatu yang menyebabkan Indonesia sebagai sebuah negara yang telah kehilangan martabat.

Jika kita terpaksa menerima kedatangan atlet Israel, kita akan meletakkan perlembagaan dan dasar luar negara kita di bawah peraturan FIFA. Sepanjang sejarah negara ini, kita telah menjadi tuan rumah banyak acara sukan antarabangsa dan tidak sekali pun kita pernah kehilangan prinsip dan merendahkan kepercayaan moral kita.

Jangan lupa bahawa Indonesia merupakan negara pertama di dunia yang telah memboikot penyertaan Israel dalam acara sukan. Sebagai tuan rumah Sukan Asia IV pada tahun 1962, kita tegas dalam menolak delegasi Israel. Walaupun keputusan itu menyebabkan kita disekat oleh IOC (International Olympic Committee), preseden ini menerima sokongan rasmi daripada AGF (Asian Games Federation). Menjelang Sukan Asia 1978 di Bangkok, AGF secara rasmi mengesahkan dan memboikot delegasi Israel di atas alasan keselamatan.

Pada tahun 1981, AGF telah menggugurkan keahlian Israel daripada OCA (Olympic Council of Asia). Kemudian, pada tahun 1983, giliran IAAF (International Amateur Athletic Federation) untuk menyokong pengguguran Israel dari Sukan Asia. Dengan mengatakan demikian, jika kita membuka diri kepada pasukan Israel, itu akan menjadi satu kemunduran besar bagi komuniti sukan dunia.

Israel telah menggunakan sukan, termasuk bola sepak, sebagai alat diplomasi untuk menghapuskan amalan diskriminasi, pelanggaran hak asasi manusia, dan jenayah perang yang mereka lakukan terhadap rakyat Palestin. Jadi, jika atlet Israel diterima di Indonesia, yang merupakan negara Islam terbesar di dunia, ini akan menjadi kemenangan diplomasi bagi mereka, serta kerugian besar bagi kita.

Sejak tahun 1948, Israel telah melakukan pengambilan tanah besar-besaran dan kejam terhadap rakyat Palestin. Pengusiran, pemindahan, dan pembunuhan besar-besaran terhadap rakyat Palestin di rumah mereka sendiri adalah salah satu tiang penting dalam kerajaan apartheid Israel. Ia adalah bentuk jenayah terhadap kemanusiaan.

Pada tahun 2022, Amnesty International mengatakan bahawa pihak berkuasa Israel harus dipertanggungjawabkan atas melakukan jenayah apartheid terhadap rakyat Palestin. Siasatan Amnesty International telah menghuraikan bagaimana Israel menjalankan penindasan terhadap rakyat Palestin. Laporan sebanyak 182 muka surat bertajuk "Apartheid Israel Terhadap Palestin: Sistem Kepemilikan Tanah dan Harta yang Kejam dan Jenayah Terhadap Kemanusiaan" menggambarkan politik penguasaan tanah dan harta besar-besaran, serta pembunuhan di luar mahkamah yang dilakukan oleh kerajaan Israel terhadap rakyat Palestin.

Berdasarkan temuan ini, Amnesty International telah menyeru Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) untuk mempertimbangkan jenayah apartheid ini dan menyeru semua negara untuk menggunakan jurisdiksi universal untuk membawa pelaku-pelaku jenayah apartheid ke muka keadilan.

Bagi Indonesia, isu permit masuk bagi pemain bola sepak Israel bukan hanya masalah sukan, tetapi juga masalah prinsip. Ketiadaan alternatif yang boleh diterima oleh FIFA yang menyebabkan penggantian Indonesia sebagai tuan rumah Piala Dunia B-20 2023 menunjukkan bahawa organisasi bola sepak ini masih belum bebas daripada standard berganda. FIFA hanya mempertahankan kepentingan Israel tetapi mengabaikan sikap dan pendapat negara-negara lain mengenai negara kolonial tersebut.

Jakarta, 30 Mac 2023

 

Fazli Zon: Ahli Jawatankuasa I DPR RI (Parlimen Indonesia), Timbalan Pengerusi Lembaga Pusat Gerakan Indonesia Raya (Gerindra), Naib Presiden Liga Parlimen untuk Al-Quds.

 


Notice: Undefined offset: 1 in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 286

Notice: Undefined index: in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 287

Lembu Merah Israel akan Meletupkan Kawasan Ini

Lembu Merah Israel akan Meletupkan Kawasan Ini

Laporan oleh Hebrew Saluran 12 pada beberapa hari yang lalu telah memberi sorotan terhadap akibat kenaikan Zionisme di Israel, usahanya untuk menjadikannya sebuah negara Yahudi ekstremis agama, dan peningkatan dalam persediaan untuk pembinaan kuil yang didakwa oleh kerajaan Israel ketika ini, bagi mencapai puncaknya adalah untuk mempercepat proses penguasaan Yahudi ke atas Baitul...
Notice: Undefined offset: 1 in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 286

Notice: Undefined index: in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 287


Notice: Undefined offset: 1 in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 286

Notice: Undefined index: in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 287


Notice: Undefined offset: 1 in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 286

Notice: Undefined index: in /home/lp4q/public_html/funcs.php on line 287