LP4Q Mengadakan Simposium Politik Mengenai Kesan Politik Perang ke atas Gaza

Dalam Aktiviti Persidangan Kelimanya

LP4Q Mengadakan Simposium Politik Mengenai Kesan Politik Perang ke atas Gaza

LP4Q mengadakan simposium politik pada hari Ahad yang membincangkan latar belakang Palestin semasa, sebagai sebahagian daripada aktiviti hari ketiga persidangan kelima Liga, dengan penyertaan tokoh politik dan intelektual.

Penganalisis politik dan Pengarah Pusat Visi Pembangunan Politik Ahmed Atawneh berkata bahawa Pertempuran Taufan Al-Aqsa akan membawa kesan yang mendalam dan strategik yang tidak boleh diabaikan di peringkat Israel serta di peringkat Palestin, serantau dan antarabangsa.

Atawneh menegaskan bahawa rakyat Palestin dalam pertempuran ini berdiri untuk kuasa perubahan dan penyokong keadilan dan kemanusiaan, dan untuk negara-negara yang mempunyai projek bercita-cita tinggi dan keinginan untuk kebangkitan di rantau ini. Beliau menambah bahawa adalah satu kesilapan strategik adalah untuk meninggalkan rakyat Palestin dalam pertempuran ini.

Beliau menyeru agar usaha besar dilakukan oleh semua pihak yang menyokong isu dan keadilan Palestin untuk menamatkan perang dengan cara yang memenuhi kepentingan isu Palestin.

Yasin Aktay, penasihat kepada Presiden Turki dan bekas Ahli Parlimen, menegaskan bahawa penentangan Palestin di Semenanjung Gaza telah mengubah semua persamaan, menjejaskan dunia global dan menyebabkan gempa bumi besar dalam politik global. Dia menambah bahawa "api keselamatan daripada ketidakadilan global telah bermula dari Gaza, dan seluruh dunia telah diduduki kecuali Gaza, dan ini tidak keterlaluan."

Aktay menegaskan bahawa “Zionis berbohong dan menafikan pembunuhan beramai-ramai di Gaza manakala Barat memekakkan telinga terhadapnya. Zionis sedang berusaha untuk memonopoli pembunuhan beramai-ramai untuk diri mereka sendiri untuk kelihatan tertindas.”

Sebaliknya, pakar dalam hal ehwal Israel Muhammad Mustafa menegaskan bahawa Zionisme Agama telah menjadi dominan dalam Israel, dan ia adalah aliran intelektual yang mendalam dan kuat dalam masyarakat Israel yang mencerminkan intipati gerakan Zionis. Dia menyatakan bahawa "Israel selepas 7 Oktober tidak akan menjadi yang kita kenal sebelum tarikh ini, dan apa yang berlaku adalah satu kejutan besar kepada negara dan masyarakat."

Mustafa menjelaskan bahawa kegagalan Israel semasa perang semasa berpunca daripada kesilapan dalam penilaian strategik dan bukannya kesilapan peribadi, menunjukkan bahawa Zionisme Agama telah memutuskan untuk menjadi dominan dan melaksanakan rancangannya di Tebing Barat dan menduduki Baitulmaqdis.

Pemimpin Inisiatif Nasional Palestin Mustafa Barghouti menegaskan bahawa perjuangan Palestin tidak bermula pada 7 Oktober tetapi berlanjutan selama lebih dari satu abad sejak permulaan penghapusan etnik rakyat Palestin pada 1948. Beliau menegaskan bahawa visi itu berdasarkan kompromi dengan gerakan Zionis dan peranan Amerika sebagai orang tengah telah gagal sama sekali.

Barghouti menyatakan bahawa masalahnya bukan sahaja dengan Benjamin Netanyahu dan Itamar Ben-Gvir, tetapi dengan keseluruhan sistem Zionis yang tidak mahu penyelesaian kompromi dengan rakyat Palestin. Beliau menegaskan bahawa keamanan tidak dicari oleh mana-mana gerakan dalam Israel yang terus bergerak ke arah fasisme dan perkauman melampau sebagai sebuah masyarakat.

Beliau berkata bahawa Perjanjian Oslo adalah satu cara untuk gerakan Zionis menyelesaikan penyelesaian dan pengilhakan di Tebing Barat dan menyumbang kepada ketidakhadiran isu Palestin, menegaskan bahawa terdapat peluang bersejarah untuk menggerakkan seluruh generasi Palestin untuk berkhidmat dalam isu Palestin.

Barghouti menyatakan bahawa perubahan akan berlaku di Israel hasil penentangan rakyat Palestin dan gerakan global yang mengenakan tekanan melalui sekatan ke atas Penjajah. Beliau menegaskan bahawa Penjajah Israel telah gagal dalam matlamat yang diisytiharkan di Gaza berkat keteguhan rakyat Palestin di sana.

Beliau menjelaskan bahawa hak rakyat Palestin untuk demokrasi telah dicabuli dan Majlis Perundangan Palestin dibubarkan secara haram, menyeru pembentukan kepimpinan negara yang bersatu berdasarkan program perjuangan Palestin.

Barghouti menambah bahawa kuasa Barat bercakap tentang demokrasi dan menghormati hak manusia dan rakyat di seluruh dunia kecuali di Palestin. Beliau menggesa pemulihan demokrasi sebagai kunci untuk membawa perubahan dalaman Palestin.

Pada hari Jumaat, LP4Q melancarkan aktiviti persidangan parlimen antarabangsa kelimanya di Istanbul bertajuk "Kebebasan dan Kemerdekaan untuk Palestin" dan dihoskan oleh Parlimen Turki.
Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan, Speaker Parlimen Turki Numan Kurtulmuş, dan lebih 700 ahli parlimen dari 80 negara, sebagai tambahan kepada tokoh rasmi, antarabangsa dan Turki, menyertai persidangan tiga hari itu.

Persidangan itu bertujuan untuk melengkapkan pencapaian LP4Q sejak penubuhannya berdasarkan persekitaran strategik popular dan antarabangsa semasa yang menyokong seruan untuk menamatkan pencerobohan dan perang genosid yang dilancarkan oleh pendudukan Israel terhadap rakyat Palestin, dan untuk meningkatkan status dan peranan Liga di persada antarabangsa selain menjalinkan idea, projek dan usaha parlimen dunia dalam melayani isu Palestin.

Khas untuk Anda

Naib Presiden Liga (LP4Q): Mereka yang menyokong perang pembunuhan beramai-ramai Israel akan diserahkan kepada tong sampah dalam sejarah.

Naib Presiden Liga (LP4Q): Mereka yang menyokong perang pembunuhan beramai-ramai Israel akan diserahkan kepada tong sampah dalam sejarah.

Naib Presiden Liga Ahli Parlimen al-Quds (LP4Q) dan ahli Parlimen Turki, Dr. Nureddin Nebati, menyatakan pada hari Jumaat bahawa mereka yang menyokong perang pemusnahan yang dilancarkan oleh Penjajah Israel terhadap Semenanjung Gaza akan menjadi timbunan abu sejarah. Semasa ucapannya pada sesi pembukaan persidangan kelima LP4Q, Nebati menjelaskan bahawa perjuangan Palestin adalah isu yang Barat... Teruskan Membaca