LP4Q Mengadakan Seminar Undang-undang dengan Penyertaan Menteri Kehakiman Turki

Di Luar Persidangan Kelimanya

LP4Q Mengadakan Seminar Undang-undang dengan Penyertaan Menteri Kehakiman Turki

Dalam seminar undang-undang yang diadakan pada hari Sabtu di luar persidangan kelima LP4Q, pakar dalam undang-undang antarabangsa menyatakan kekecewaan mereka mengenai prosiding undang-undang yang perlahan terhadap Israel dan perlindungan undang-undang Barat yang diperuntukkan baginya dalam perang genosid yang dilakukan terhadap orang awam di Semenanjung Gaza.

Dalam campur tangan pada seminar undang-undang yang diadakan pada hari kedua persidangan Liga, Menteri Kehakiman Turki Yılmaz Tunç berkata bahawa pembunuhan beramai-ramai dan pembersihan etnik terhadap rakyat Palestin oleh Penjajah Israel telah wujud lama sebelum 7 Oktober.

Tunç menyatakan bahawa Israel tidak boleh dipanggil negara kerana ia bertindak sebagai sebuah organisasi. Dia menambah, "Hak untuk hidup, sara hidup, keselamatan, dan harta benda tidak dijamin untuk rakyat Palestin, jadi mengapa kita tidak mendengar suara mereka yang mendakwa mempertahankan hak ini di Barat?"

Beliau berkata bahawa Menteri Luar Israel telah menerbitkan maklumat yang mengelirukan dalam tweet di platform X yang cuba menyembunyikan jenayahnya dan menyerang ucapan Presiden Recep Tayyip Erdoğan semasa persidangan LP4Q, tetapi itu tidak dapat menutup fakta yang telah menjadi jelas kepada semua orang .

Tunç menekankan bahawa "orang yang mempertahankan hak mereka di dunia ialah Presiden Erdoğan, dan dia adalah satu-satunya pemimpin yang bercakap tentang ketertiban dunia yang tidak mencukupi, jadi mereka menekan dan menyasarkannya."

“Mereka merampas tanah dan rumah mereka... Adakah anda mendengar rejim ini berkata apa-apa? Semua artikel dalam piagam antarabangsa telah dilanggar,” menteri itu berhujah menyatakan kekesalan kerana tiada langkah berjaga-jaga telah diambil terhadap Israel sebelum 7 Oktober.

Beliau menegaskan bahawa semua jenayah dan pelanggaran di Palestin mesti bertanggungjawab, dan Netanyahu mesti dibawa ke mahkamah, menunjukkan bahawa "sejak 2017, pertuduhan yang kukuh telah difailkan terhadap Israel, tetapi malangnya, tiada siapa yang dapat menguatkuasakannya."

Menteri Tunç berterima kasih kepada LP4Q, yang beliau sokong dengan sepenuh hati, kerana menganjurkan persidangan ini pada masa genting ini untuk isu Palestin dan memandangkan jenayah Israel yang dilakukan terhadap manusia di Semenanjung Gaza.

Pada masa yang lebih awal, Menteri Luar Israel Israel Katz menyerang Presiden Erdoğan di platform X dengan gambar yang menyinggung dilampirkan pada jawatan.

Ralph Wilde, seorang profesor dan pakar dalam undang-undang antarabangsa yang dilantik untuk mewakili Liga Negara Arab di hadapan Mahkamah Keadilan Antarabangsa dalam kes penyelesaian yang difailkan dengan mahkamah, berkata bahawa ICJ telah membuat keputusan yang mengesahkan bahawa Israel melakukan pembunuhan beramai-ramai dalam perangnya terhadap Semenanjung Gaza.

Wilde menambah bahawa Israel telah melanggar semua peraturan yang mentakrifkan pembunuhan beramai-ramai, di samping menjadi negara penjajahan tanah yang tidak dimilikinya, menekankan bahawa setiap negara mempunyai tanggungjawab dan hak untuk mengambil tindakan terhadap Israel dari sudut undang-undang supaya pembunuhan beramai-ramai seperti itu. tidak berulang.

Beliau menjelaskan, “Oleh kerana Israel melanggar undang-undang antarabangsa, setiap negara mempunyai hak untuk menghalang pemimpin Israel daripada melakukan perjalanan, sebagai contoh, dan untuk meneruskan langkah-langkah tambahan yang tidak diperuntukkan oleh undang-undang kerana terdapat kes luar biasa dan pelanggaran undang-undang. undang-undang oleh Israel.”

Mengenai kes di ICJ, Wilde berkata bahawa Afrika Selatan telah memfailkan kes itu dan menggunakan hak ini walaupun ia tidak dicederakan secara langsung dan tidak tertakluk kepada pembunuhan beramai-ramai, dan semua orang mesti menggunakan hak ini.

Peguam Palestin pakar dalam undang-undang antarabangsa Anis Al-Qassem berkata bahawa Israel telah enggan mematuhi keputusan berjaga-jaga yang dikeluarkan oleh ICJ, mengetatkan kepungannya, dan menggunakan semua pasukan tenteranya dan senjata kelaparan terhadap orang awam di Semenanjung Gaza.

Al-Qassem menekankan keperluan untuk merayu kepada negara, kerajaan dan rakyat untuk memboikot Israel, memutuskan hubungan dengannya, dan mengambil langkah untuk menghentikan perang pembunuhan beramai-ramai daripada menunggu akhir prosiding.
Georges-Henri Pottier, peguam Belgium yang pakar dalam undang-undang antarabangsa dan hak asasi manusia, menyatakan kegusarannya terhadap kegagalan ICJ untuk mengambil sebarang reaksi berhubung jenayah pembunuhan beramai-ramai yang berterusan di Semenanjung Gaza, dengan menyatakan bahawa "ICJ sepatutnya adil."

Pottier menegaskan bahawa kekurangan tindak balas terhadap jenayah pembunuhan beramai-ramai adalah bahan api untuk jenayah yang sedang berlaku, menekankan kepentingan mengambil tindakan di peringkat undang-undang dan mendakwa penjenayah perang.

Dalam konteks yang sama, presiden Persatuan Peguam Jordan Yahya Abu Aboud menegaskan bahawa Penjajah Israel tidak memerlukan justifikasi untuk melakukan jenayahnya, kerana sejarahnya penuh dengan mereka, dan keganasan dianggap sebagai tonggak terpenting di mana gerakan Zionis telah bergantung untuk menduduki Palestin.

Abu Aboud menyatakan bahawa Israel telah cemerlang dalam melanggar dan melanggar peraturan undang-undang antarabangsa dan semua perjanjian, melakukan jenayah yang paling kejam, terutamanya jenayah pembunuhan beramai-ramai dan jenayah terhadap kemanusiaan, dan berjaya mengelak daripada hukuman.

Peguam Palestin-Amerika Lamis Deek menyebut keperluan untuk membentuk lobi untuk membawa perubahan politik dan menggunakan kuasa undang-undang dan ucapan. Beliau menekankan keperluan bagi pihak-pihak yang menyokong perjuangan Palestin untuk bersatu dan bekerjasama dalam strategi yang berkesan dalam forum antarabangsa.

Deek menyatakan bahawa tuntutan mahkamah terhadap Israel dalam ICJ menghadapi beberapa halangan undang-undang, tetapi batasan ini mesti ditangani untuk membentuk kes yang kukuh. Terakhir, beliau menggesa agar mengenakan tekanan ke atas Israel secara diplomatik dan ekonomi sambil memboikotnya di semua peringkat.

Khas untuk Anda

Delegasi Liga Eropah Mengadakan Mesyuarat Penting di Rome untuk Menangani Krisis Palestin

Delegasi Liga Eropah Mengadakan Mesyuarat Penting di Rome untuk Menangani Krisis Palestin

Tarikh: 28 Jun, 2023  "Roma - Dalam perkembangan penting hari ini, sebuah delegasi dari Liga Eropah, yang dipimpin oleh Stefania Ascari dan Presiden Michele Piras, telah mengadakan dua mesyuarat penting di Dewan Perwakilan Rakyat di Roma. Delegasi tersebut bertemu dengan ahli-ahli kempen BDS, serta sebuah delegasi yang baru pulang dari Palestin, dan dipimpin oleh bekas MEP dan... Teruskan Membaca