Ahli Parlimen Memuji Peranan LP4Q dalam Menyokong Tujuan Palestin di Pertubuhan Antarabangsa

Ahli Parlimen Memuji Peranan LP4Q dalam Menyokong Tujuan Palestin di Pertubuhan Antarabangsa

Ahli Parlimen yang mengambil bahagian dalam persidangan kelima Liga Ahli Parlimen al-Quds menggesa tindakan segera untuk menamatkan perang genosid di Semenanjung Gaza dan mendakwa penjenayah perang Penjajah Israel atas jenayah yang mereka lakukan terhadap rakyat Palestin di wilayah yang diduduki.

Semasa sesi Forum Parlimen, yang diadakan dalam aktiviti persidangan, ahli parlimen menuntut sokongan terhadap usaha yang ditunjukkan oleh Afrika Selatan untuk mendakwa Penjajah atas jenayah pembunuhan beramai-ramai di Gaza dan untuk menghadapi rancangan Pendudukan di Baitulmaqdis dan Masjid Al-Aqsa yang diduduki. .

 

Kenyataan speaker semasa sesi tersebut adalah seperti berikut:

Ahli Majlis Perundangan Palestin, Dr. Ismail Al-Ashqar:

* Kami menyeru parlimen untuk campur tangan dan menamatkan perang pembunuhan beramai-ramai yang dilancarkan oleh Israel terhadap rakyat Palestin di Semenanjung Gaza dan mengikuti jejak langkah Afrika Selatan dalam mendakwa pemimpin Penjajah.

* Kami memberi amaran kepada dunia tentang rancangan berbahaya Penjajah untuk menjajah Baitulmaqdis yang dijajah dan mengenakan pembahagian temporal/ruang ke atas Masjid Al-Aqsa- tapak suci.

Naib Presiden Parlimen Algeria, Ahmed Al-Kharshi:

* LP4Q telah memainkan peranan penting dalam menghadapi rancangan Penjajah di Baitulmaqdis yang diduduki dan meningkatkan kehadiran perjuangan Palestin dalam pertubuhan dan parlimen antarabangsa, serta mengumpulkan rakyat pro-Palestin.

* Kami menyeru untuk menyelaraskan usaha parlimen untuk menyokong perjuangan Palestin dan membawa keamanan kepada dunia, termasuk rantau ini. Perang pemusnahan terhadap Semenanjung Gaza telah mendedahkan kerapuhan dan tuntutan palsu masyarakat antarabangsa untuk melindungi manusia.

Naib Presiden Parlimen Tunisia, Fadhel Ben Turkia:

* Kami menyokong usaha LP4Q untuk menyatukan kuasa parlimen dan global, menekankan peranan penting perpaduan global dalam menyatakan sokongan untuk perjuangan Palestin di pertubuhan antarabangsa.

* LP4Q berusaha untuk memperhebat dan menyatukan usaha sebagai organisasi global untuk menyokong perjuangan Palestin melalui hak antarabangsa.

Timbalan Speaker Pertama Dewan Rakyat Libya, Fawzi Al-Nuwairi:

* Kami memuji peranan Afrika Selatan terhadap Penjajah Israel di Mahkamah Keadilan Antarabangsa, dan kami menyeru semua negara untuk mengikuti jejak mereka.

* Kami menuntut untuk memutuskan hubungan dengan Penjajah dan menggubal undang-undang yang menyekat normalisasi, seperti yang dilakukan Libya dengan mengenakan sekatan ke atas sesiapa sahaja yang terbukti terlibat dalam hubungan dengan Penjajah.

Seorang Ahli Parlimen Uzbekistan, Nuri Maalouf:

* Peperangan pembunuhan beramai-ramai terhadap Semenanjung Gaza adalah tiada tandingan dalam sejarah, dan nampaknya ia tidak akan berakhir dalam masa terdekat. Kita mesti berusaha sedaya upaya untuk menamatkan perang ini.

* Apa yang berlaku di Gaza hari ini adalah krisis kemanusiaan/ketenteraan yang kejam dan mengejutkan memandangkan ketidakupayaan antarabangsa dan rasa puas hati untuk mengambil tindakan untuk menamatkan pembunuhan beramai-ramai.

Ucapan Naib Presiden Parlimen Djiboutian:

* LP4Q sedang berusaha sedaya upaya untuk menyokong perjuangan Palestin dalam forum parlimen dan antarabangsa, dan kami menghargai usaha ini.

* Djibouti komited untuk menyokong perjuangan Palestin, dan setiap usaha bertujuan untuk mencapai hak sah rakyat Palestin.

Naib Presiden Parlimen Maghribi, Abdullah Hafti:

* Kami menekankan keperluan untuk membawa bantuan kemanusiaan ke Semenanjung Gaza dan mengulangi keperluan untuk mengutuk perang genosid terhadap mereka.

Presiden Kesatuan Ulama Islam Antarabangsa, Ali Al-Qaradaghi:

* Visi kami adalah jelas: Kami menyokong perintah dunia baharu yang tidak terhad kepada kepentingan segelintir orang terpilih tetapi menegakkan keselamatan dan keamanan untuk semua. Seperti yang dinyatakan oleh Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan, dunia lebih besar daripada kuasa Lima yang Besar.

* Kami menyeru untuk mengukuhkan boikot ekonomi negara/pihak yang menyokong Penjajah Israel, dan kami menyokong usaha LP4Q untuk mempergiatkan gerakan membantu kes Afrika Selatan menentang Penjajah di Mahkamah Keadilan Antarabangsa.

* Marilah kita mengulangi bahawa penentangan terhadap Penjajah bukanlah keganasan, fakta yang termaktub dalam kedua-dua undang-undang antarabangsa dan kemanusiaan. Ini sepatutnya menjadi slogan kita yang tidak berbelah bahagi.

* Ucapan Presiden LP4Q pada persidangan kelima adalah benar, berani dan terus terang.

* Satu mesej mesti dihantar bagi pihak ahli parlimen dan ulama yang menyatakan kebanggaan terhadap rakyat Palestin di Gaza dan penentangan mereka, serta menyokong keteguhan mereka.

Naib Presiden LP4Q dan Ahli Parlimen Indonesia, Fadli Zon:

* Mengunjurkan kesunyian terhadap jenayah pembunuhan beramai-ramai di Semenanjung Gaza bermakna menerimanya, dan apa yang kita saksikan hari ini di wilayah Palestin memerlukan campur tangan yang mantap dan tepat daripada parlimen.

* Kita mesti bersatu, bekerjasama, dan menggunakan semua kuasa kita untuk memastikan rakyat Palestin mendapat hak mereka, menghentikan perang pemusnahan di Semenanjung Gaza, dan membenarkan bantuan segera masuk.

Ahli Majlis Syura Qatar, Ahmed bin Sultan Al-Aseeri:

* Masyarakat antarabangsa dikehendaki menerima tanggungjawabnya untuk melindungi orang awam daripada jenayah perang pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan oleh Penjajah Israel terhadap mereka di Semenanjung Gaza.

* Kami menuntut siasatan antarabangsa segera mengenai kubur besar di Semenanjung Gaza dan meminta Penjajah bertanggungjawab atas jenayahnya di Semenanjung.

* Penjajah Israel mengada-adakan pembohongan terhadap Qatar walaupun komitmennya terhadap peranan sebagai pengantara yang bebas dan tidak berat sebelah untuk menamatkan perang di Gaza.

Seorang Ahli Lembaga Eksekutif LP4Q dan Ahli Dewan Negara Pakistan, Mushahid Hussain:

* Kami berterima kasih kepada Afrika Selatan atas usaha diplomatik/undang-undangnya untuk meneruskan Penjajah Israel, dan LP4Q sentiasa berhubung dengan mereka dalam konteks ini.

* Undang-undang Pakistan menetapkan bahawa rakyat Palestin mempunyai hak untuk menentukan nasib sendiri, dan kami berharap semua parlimen akan mendesak untuk menggubal undang-undang untuk menyokong perjuangan Palestin.

Ucapan oleh Parlimen Iraq:

* Kami berharap persidangan kelima LP4Q akan menjadi inisiatif tulen yang menghasilkan mesyuarat antarabangsa utama yang menangani Baitulmaqdis, Gaza dan seluruh Palestin.

* Amerika Syarikat tidak goyah dengan adegan Penjajah Israel membunuh kanak-kanak/wanita dan mengebom hospital/sekolah di Gaza.

Ahli Parlimen Argentina Julia Peri:

* 140 negara mengiktiraf Palestin, tetapi rakyat Palestin dibiarkan bersendirian di hadapan mesin pembunuh Israel di tengah-tengah perang genosid.

* Kita mesti mengambil tindakan untuk menamatkan pembunuhan beramai-ramai, dan kita mesti menyatukan suara dan usaha untuk menyokong/melindungi hak rakyat Palestin.

Presiden LP4Q Eropah, Michele Perras:

* LP4Q tidak akan berundur daripada menyokong perjuangan Palestin dan tidak akan malu untuk mengisytiharkan ini; sebaliknya, ia berbangga berbuat demikian.

* Dunia telah membelakangkan jenayah pembunuhan beramai-ramai di Semenanjung Gaza, dan kita tidak boleh berdiam diri dan mesti mempercepatkan tindakan kita untuk menamatkan penderitaan ini.

Ahli Lembaga Eksekutif Liga Ahli Parlimen al-Quds dan Ahli Parlimen Malaysia, Syed Ibrahim:

* Berterusan untuk menuntut rakyat Palestin mendapatkan hak mereka akhirnya akan menyumbang kepada keadilan dan membantu mereka mendapatkan hak mereka.

* LP4Q meneruskan gerakannya untuk menamatkan perang pembunuhan beramai-ramai ke atas Gaza, dan menunjukkan solidariti dengan Palestin menandakan mempertahankan kemanusiaan.

Ucapan Majlis Syura Iran:

* Penyokong rejim Zionis tidak berpuas hati dengan membiayai Penjajah Israel dengan senjata, wang, dan politik tetapi menggunakan mekanisme, termasuk hak untuk mengkritik, untuk menggagalkan segala usaha menamatkan pembunuhan beramai-ramai di Gaza.

* Terdapat kesenyapan di Barat dan sokongan tanpa syarat untuk pembunuhan kanak-kanak di Gaza, bersama-sama dengan kegagalan antarabangsa untuk menyokong rakyat Palestin dalam tuntutan mereka yang sah.

Ucapan oleh Parlimen Nicaragua:

* Negara-negara Eropah mengambil bahagian dalam pembunuhan beramai-ramai terhadap Gaza melalui sokongan mereka terhadap Penjajah Israel dan berdiam diri mereka mengenai jenayah pembunuhan beramai-ramai.

Seorang Ahli Parlimen Lubnan, Imad Al-Hout:

* Kami akan terus menuntut kerajaan kami untuk menyuarakan pendirian mereka melalui langkah-langkah praktikal di forum antarabangsa mengenai berat sebelah Amerika terhadap Penjajah Israel.

* Dari kedudukan parlimen kami, kami akan mendakwa Penjajah di forum antarabangsa untuk jenayahnya.

Setiausaha Agung Perhimpunan Parlimen Asia, Dr. Mohammad Reza Majidi:

* Jawatankuasa kami telah mula mempergiatkan usaha mereka untuk menyokong Palestin. Peranan Parlimen adalah penting, dan kita mesti terus menyokong perjuangan Palestin.

* Kami berterima kasih kepada LP4Q dan Presidennya, Sheikh Hameed bin Abdullah Al-Ahmar, atas usaha dan pengaruh mereka di peringkat antarabangsa untuk menyokong parlimen Palestin.

Ahli Parlimen Turki Zakaria Davutoglu:

* Israel adalah sebuah pertubuhan pengganas, dan hakikatnya ia tidak bertindak seperti sebuah negara sebaliknya sebagai gerakan Zionis yang melakukan pembunuhan beramai-ramai terhadap orang awam.

Seorang Ahli Majlis Kebangsaan Palestin, Abbas Zaki:

* Beberapa orang Arab berlumba-lumba ke arah menyokong Palestin dalam rangka pertempuran. Namun, bagi orang Arab dan Muslim lain yang mengecewakan kami, saya memberi mereka nasihat: nikmatilah selagi masih ada kerana sejarah tidak berbelas kasihan.

Bekas Ahli Parlimen Jerman, Karslei:

* Malangnya, masyarakat Jerman khususnya ahli politik Jerman masih ditadbir oleh lobi Zionis.

Liga Ahli Parlimen Al-Quds melancarkan aktiviti persidangan parlimen antarabangsa kelima, 'Kebebasan dan Kemerdekaan untuk Palestin,' pada hari Jumaat di Istanbul, di bawah naungan Parlimen Turki.

Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan, Speaker Parlimen Turki, Prof. Numan Kurtulmuş, dan lebih 700 ahli parlimen dari 80 negara, serta tokoh rasmi, antarabangsa dan Turki, telah menghadiri persidangan tiga hari itu.

Persidangan itu bertujuan untuk menyambung semula pencapaian LP4Q sejak penubuhannya memandangkan persekitaran antarabangsa strategik semasa yang menyeru untuk menamatkan pencerobohan dan perang genosid yang dilancarkan oleh Penjajah Israel terhadap rakyat Palestin dengan meningkatkan kekuatan, status dan peranan LP4Q dalam persada antarabangsa, sebagai serta mensinergikan idea, projek, dan usaha parlimen dunia dalam berkhidmat untuk Palestin.

Khas untuk Anda

Kurtulmuş: Masa Telah Tiba untuk Perjuangan Sebenar Menentang Ketidakadilan Israel

Kurtulmuş: Masa Telah Tiba untuk Perjuangan Sebenar Menentang Ketidakadilan Israel

Speaker Parlimen Turki, Prof. Numan Kurtulmuş, menyatakan pada hari Jumaat bahawa sebab utama yang membawa kepada penerusan perang pembunuhan beramai-ramai Israel di Semenanjung Gaza adalah ketidakupayaan dunia Islam untuk membuat keputusan sendiri dan kekurangan kuasa. Semasa ucapannya pada sesi pembukaan persidangan kelima LP4Q, beliau menambah bahawa akan ada perjuangan jangka panjang... Teruskan Membaca