Speaker dari Seluruh Parlimen Memuji Persidangan Kelima LP4Q

Speaker dari Seluruh Parlimen Memuji Persidangan Kelima LP4Q

Speaker beberapa parlimen memuji persidangan kelima Liga Ahli Parlimen Al-Quds, bertajuk 'Kebebasan dan Kemerdekaan untuk Palestin,' yang diadakan pada hari Jumaat, 26 April 2024, di Istanbul, di bawah naungan Parlimen Turki.

Speaker Senat Jordan, Faisal Al-Fayez, menyatakan bahawa persidangan kelima LP4Q adalah inisiatif parlimen yang kritikal di tengah-tengah masa berbahaya kerana rakyat Palestin terdedah kepada ancaman dihapuskan, sambil menambah bahawa hati nurani banyak rejim politik berada dalam lena walaupun perang genosid yang dilakukan oleh negara Penjajah Israel terhadap rakyat Palestin.

Al-Fayez menegaskan, semasa ucapannya di persidangan LP4Q, bahawa masyarakat antarabangsa, institusi parlimen, dan institusi antarabangsa/undang-undang dikehendaki memainkan peranan mereka dalam menamatkan perang penghapusan dan memberikan bantuan kepada Semenanjung Gaza, menyeru agar mereka lebih berkesan dalam Pendirian Arab dan Islam untuk menyokong Gaza.

Selain itu, Ketua Majlis Tinggi Negara, Dr. Muhammad Takala, mengucapkan terima kasih kepada LP4Q atas usaha parlimennya dalam berkhidmat untuk Palestin dan menekankan peranannya dalam meningkatkan kehadiran isu itu di parlimen global dan antarabangsa.

Takala menambah, "Kami bertemu hari ini semasa rakyat Palestin di Gaza menentang bersendirian dan dengan keupayaan terhad, menghadapi tentera penjenayah yang paling berkuasa. Peranan kami sekarang adalah untuk menyokong mereka dalam mempertahankan diri dan menamatkan penderitaan pahit mereka," mengkritik Barat atas sokongan mereka untuk pembunuhan beramai-ramai di Semenanjung Gaza.

Bagi Speaker parlimen Yaman, Sheikh Sultan al-Barkani, beliau menjelaskan bahawa sesi itu mencerminkan imej Palestin di parlimen dan membolehkan kejayaan sebenar dalam organisasi berkaitan, memanggil ahli parlimen untuk lebih terlibat dalam aktiviti dan acara LP4Q.

Mengenai perang pemusnahan di Gaza, al-Barkani menegaskan bahawa Amerika Syarikat boleh menyelamatkan wanita dan kanak-kanak kerana ia adalah pemilik eksklusif Israel dan pembekalnya, daripada sebuku roti hingga peluru berpandu/pesawat. Namun, ia tidak mahu menamatkan pembunuhan rakyat Palestin, menunjukkan bahawa konvensyen antarabangsa, hak asasi manusia, dan kebebasan orang ramai tidak lagi bernilai memandangkan Piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, yang dikosongkan daripada kandungan berkaitan keadilan. dan perlindungan hak asasi manusia.

Pada masa yang sama, Speaker Perhimpunan Cyprus Utara, Zorlu Töre, menjelaskan bahawa skala pembunuhan beramai-ramai yang berterusan di Gaza membawa keaiban kepada manusia, tetapi Israel tidak malu atau malu, menunjukkan bahawa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan Majlisnya tidak lagi wujud. bermakna sistem telah rosak dan tidak berguna.

Semasa ucapannya pada hari pertama persidangan itu, Töre menyeru agar mengambil langkah yang lebih tegas, praktikal dan tindakan menghukum terhadap Penjajah Israel, dengan harapan untuk melampaui kenyataan dan ungkapan kebimbangan.

Tambahan pula, Speaker Dewan Tinggi Somalia Abdi Hashi Abdullahi mengkritik standard dwi yang diamalkan oleh negara-negara Barat mengenai perjuangan Palestin dan perang pemusnahan di Semenanjung Gaza, menggariskan bahawa dunia akan bertindak secara berbeza jika orang lain daripada Palestin mengalami perjuangan yang sama. .

Dari Maghribi, Speaker Majlis Penasihat Maghribi, Enaam Mayara, menyatakan bahawa masyarakat antarabangsa dan parlimen harus berasa malu dan menyesal kerana ketidakupayaan mereka untuk membantu rakyat Palestin dan menamatkan perang genosid di Semenanjung Gaza, menunjukkan kepada semua hadirin, bahawa menyampaikan suara Palestin adalah satu perkara yang harus ditanggung oleh kita.

Dari Amerika Latin, Presiden Senat Bolivia, Israel Hitari Martinez, mengucapkan terima kasih kepada LP4Q kerana menghimpunkan rakyat bebas dunia yang percaya kepada kebebasan untuk Palestin ke persidangan parlimen antarabangsa memandangkan masyarakat antarabangsa tidak menghiraukan pembunuhan orang yang tidak bersalah di Semenanjung Gaza.

Martinez menekankan bahawa LP4Q ialah platform penting yang secara aktif melaksanakan keadilan untuk perjuangan Palestin dalam rangka kerja hak asasi manusia dan parlimen.

Hari ini, Jumaat, LP4Q melancarkan aktiviti persidangan parlimen antarabangsanya yang kelima di Istanbul, bertajuk 'Kebebasan dan Kemerdekaan untuk Palestin,' di bawah naungan Parlimen Turki.

Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan, Speaker Parlimen Turki, Prof. Numan Kurtulmuş, dan lebih 700 ahli parlimen dari 80 negara, serta tokoh rasmi, antarabangsa dan Turki, dijangka menghadiri persidangan tiga hari itu.

Khas untuk Anda

Erdoğan: Liga Ahli Parlimen al-Quds Menjadi Suara Isu Palestin di Peringkat Global

Erdoğan: Liga Ahli Parlimen al-Quds Menjadi Suara Isu Palestin di Peringkat Global

Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan berkata pada hari Jumaat bahawa Liga Ahli Parlimen al-Quds telah, sejak penubuhannya, mengisi jurang penting di peringkat parlimen global. Dalam ucapannya pada sesi pembukaan persidangan kelima Liga, Erdoğan menambah bahawa Liga ini telah menjadi suara dan jiwa isu Palestin di peringkat global berkat aktiviti dan kerjanya dalam semua bidang, menyatakan rasa... Teruskan Membaca