Al-Fayez: Persidangan Liga Ahli Parlimen Kelima untuk al-Quds adalah Inisiatif Parlimen Penting pada Masa Kritikal

Al-Fayez: Persidangan Liga Ahli Parlimen Kelima untuk al-Quds adalah Inisiatif Parlimen Penting pada Masa Kritikal

Liga Ahli Parlimen untuk persidangan kelima al-Quds adalah inisiatif parlimen penting yang datang pada masa genting apabila rakyat Palestin menghadapi ancaman wujud, Speaker Senat Jordan Faisal Al-Fayez berkata pada hari Jumaat.

Al-Fayez menambah, dalam ucapannya di persidangan Liga, bahawa hati nurani banyak sistem politik berada dalam tidur yang mendalam walaupun perang pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan oleh Israel terhadap rakyat Palestin, bertanya, “Bilakah hati nurani manusia akan bangun untuk memberitahu Israel bahawa cukup?"

Beliau menegaskan bahawa masyarakat antarabangsa, institusi parlimen, serta pertubuhan antarabangsa dan hak asasi manusia dikehendaki menjalankan peranan mereka dalam menghentikan perang pembunuhan beramai-ramai dan memberikan bantuan kepada Semenanjung Gaza, menyeru kedudukan negara Arab dan Islam yang lebih berkesan untuk menyokong Gaza.

Pada hari Jumaat, Liga Ahli Parlimen al-Quds melancarkan persidangan parlimen antarabangsa kelimanya di Istanbul di bawah naungan Parlimen Turki, bertajuk "Kebebasan dan Kemerdekaan untuk Palestin."

Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan, Speaker Parlimen Turki Numan Kurtulmuş, lebih 700 ahli parlimen dari 80 negara, serta tokoh rasmi, antarabangsa dan Turki menyertai persidangan tiga hari itu.

Khas untuk Anda

Erdoğan: Liga Ahli Parlimen al-Quds Menjadi Suara Isu Palestin di Peringkat Global

Erdoğan: Liga Ahli Parlimen al-Quds Menjadi Suara Isu Palestin di Peringkat Global

Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan berkata pada hari Jumaat bahawa Liga Ahli Parlimen al-Quds telah, sejak penubuhannya, mengisi jurang penting di peringkat parlimen global. Dalam ucapannya pada sesi pembukaan persidangan kelima Liga, Erdoğan menambah bahawa Liga ini telah menjadi suara dan jiwa isu Palestin di peringkat global berkat aktiviti dan kerjanya dalam semua bidang, menyatakan rasa... Teruskan Membaca