Sheikh Hamid: Liga ini telah Menjadi Platform Parlimen Global Paling Terserlah dalam Pertahankan Palestin

Sheikh Hamid: Liga ini telah Menjadi Platform Parlimen Global Paling Terserlah dalam Pertahankan Palestin

Encik Hamid bin Abdullah Al-Ahmar, Presiden Liga Ahli Parlimen al-Quds, berkata bahawa perang pembunuhan beramai-ramai yang dilancarkan oleh Penjajah Israel terhadap Semenanjung Gaza telah menjadikan perintah dunia sebagai jenaka dan menjadikan sistem nilai sejagat yang Barat agung-agungkan tenggelam dalam tragedi Gaza.
Dalam ucapannya pada sesi pembukaan persidangan kelima Liga yang diadakan di Istanbul, Sheikh Hamid menegaskan bahawa Liga ini telah menjadi platform parlimen global yang paling menonjol dalam mempertahankan hak Palestin dan simbolisme Jerusalem serta status globalnya, seperti yang diperkukuh oleh keahliannya dalam banyak kesatuan parlimen benua dan antarabangsa.
Beliau menegaskan bahawa persidangan itu mewakili dialog parlimen terbesar di dunia sejak bermulanya perang genosid Israel terhadap rakyat Palestin dan dengan peningkatan tanda-tanda Israel untuk melakukan ribut Rafah yang menyebabkan lebih sejuta rakyat Palestin dipindahkan secara paksa dari kawasan lain di Palestin.
“Sejak pelancaran Liga sembilan tahun lalu, ahli parlimen bebas dari dunia Islam, Asia dan Afrika telah menyertainya, dengan kehadiran yang padat di Amerika Latin dan lanjutan yang menjanjikan di Eropah, dan ia telah menjadi platform untuk mereka dengan pelbagai gabungan, disatukan oleh naluri manusia biasa yang menyokong keadilan dan menolak ketidakadilan dan kezaliman pendudukan Israel di Palestin,” kata Al-Ahmar.
Beliau berkata, Israel, bersama sekutunya, berusaha untuk memuktamadkan projek pemindahan, dengan menyasarkan UNRWA yang merupakan saksi terakhir kepada pelarian dan hak untuk pulang. Beliau menggesa agar persidangan Liga dihidupkan semula, seminarnya dan dialog parlimen, undang-undang dan politik serta melancarkan gerakan parlimen global untuk menghentikan perang genosid terhadap Semenanjung Gaza selain mengembalikan rakyat Palestin ke tanah dan tapak suci mereka.
Sheikh Hamid menekankan kepentingan melancarkan pakatan global untuk memulihkan sistem kebenaran, keadilan, nilai dan prinsip kemanusiaan yang rasional.
Beliau memuji pendirian Turki, terutamanya Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan, menolak perang pemusnahan dan percubaan untuk melabelkan penentangan rakyat Palestin sebagai keganasan. Beliau mengesahkan bahawa "jawatan terhormat Türkiye terlalu banyak untuk dikira, dan walaupun tidak ada ruang untuk menghitung kedudukan terhormat banyak negara lain, kita tidak boleh memintas memuji kedudukan berani Afrika Selatan dan pemfailan kes terhadap Israel sebelum ini. Mahkamah Keadilan Antarabangsa.”
Pada hari Jumaat, Liga Ahli Parlimen al-Quds melancarkan persidangan parlimen antarabangsa kelimanya di Istanbul di bawah naungan Parlimen Turki, bertajuk "Kebebasan dan Kemerdekaan untuk Palestin."
Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan, Speaker Parlimen Turki Numan Kurtulmuş, dan lebih 700 ahli parlimen dari 80 negara, sebagai tambahan kepada tokoh rasmi, antarabangsa dan Turki, menyertai persidangan tiga hari itu.

Khas untuk Anda

“Presiden Liga Parlimen untuk Palestin Bahagian Eropah Melawat Jerman Bagi Tujuan untuk Memupuk Kerjasama”

“Presiden Liga Parlimen untuk Palestin Bahagian Eropah Melawat Jerman Bagi Tujuan untuk Memupuk Kerjasama”

Pada 23 Jun, Michele Piras, Presiden Liga Parlimen untuk Palestin di Eropah, memulakan misi ke Jerman sebagai sebahagian daripada usahanya yang berterusan untuk membina rangkaian yang kukuh di Eropah. Dalam lawatan ringkasnya, Piras mengadakan pertemuan penting dengan Encik Shir Ever, seorang profesor universiti di Heidelberg dan koordinator BDS kempennya di Jerman, untuk membincangkan situasi... Teruskan Membaca