Erdoğan: Liga Ahli Parlimen al-Quds Menjadi Suara Isu Palestin di Peringkat Global

Erdoğan: Liga Ahli Parlimen al-Quds Menjadi Suara Isu Palestin di Peringkat Global

Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan berkata pada hari Jumaat bahawa Liga Ahli Parlimen al-Quds telah, sejak penubuhannya, mengisi jurang penting di peringkat parlimen global.
Dalam ucapannya pada sesi pembukaan persidangan kelima Liga, Erdoğan menambah bahawa Liga ini telah menjadi suara dan jiwa isu Palestin di peringkat global berkat aktiviti dan kerjanya dalam semua bidang, menyatakan rasa terima kasihnya kepada Liga untuknya, yang menyokong perjuangan untuk keamanan.
“Kita sedang melalui hari-hari yang sukar untuk menjadi Muslim dan mempertahankan kebenaran, keadilan dan tempat suci kita. Adalah menjadi kewajipan kita untuk mempertahankan Baitulmaqdis daripada mentaliti Tentera Salib Zionis,” kata Erdoğan sambil menegaskan bahawa rakyat Palestin sedang mengalami salah satu jenayah paling kejam dalam sejarah.
Dia menyifatkan tentera Penjajah Israel sebagai "firaun dan neo-Nazi moden yang membunuh lebih daripada 35,000 rakyat Palestin di Semenanjung Gaza" sambil menegaskan bahawa "Sesetengah orang pelik dengan wacana kami dan berfikir mereka boleh menutup mulut kami atas tuduhan anti-Semitisme, tetapi mereka tidak akan berjaya dan apa sahaja yang anda lakukan, anda tidak akan meletakkan rantai di hati Recep Tayyip Erdoğan, dan dia akan terus mempertahankan isu Palestin.”
“Saya berdoa kepada Allah, Ya Allah, dengan nama-Mu yang agung, taklukkan Zionis ini, yang diketuai oleh Netanyahu,” Erdoğan merayu sambil menambah bahawa Palestin adalah kertas ujian bagi setiap Muslim.” Beliau menegaskan bahawa "Kami tidak boleh menggambarkan pejuang penentangan Palestin sebagai pengganas, dan kami akan terus menganggap Hamas sebagai kumpulan pembebasan."
Presiden Erdoğan menekankan bahawa "Tiada apa-apa yang membenarkan pembunuhan beramai-ramai di Gaza, sama ada anda bersetuju atau tidak bersetuju dengan apa yang berlaku pada 7 Oktober, dan anda tidak boleh mewajarkan kegagalan untuk mematuhi undang-undang dan etika perang minimum dan pembunuhan bayi."
Pada hari Jumaat, Liga Ahli Parlimen al-Quds melancarkan persidangan parlimen antarabangsa kelimanya di Istanbul di bawah naungan Parlimen Turki, bertajuk "Kebebasan dan Kemerdekaan untuk Palestin."
Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan, Speaker Parlimen Turki Numan Kurtulmuş, dan lebih 700 ahli parlimen dari 80 negara, sebagai tambahan kepada tokoh rasmi, antarabangsa dan Turki, menyertai persidangan tiga hari itu.

Khas untuk Anda

Al-Fayez: Persidangan Liga Ahli Parlimen Kelima untuk al-Quds adalah Inisiatif Parlimen Penting pada Masa Kritikal

Al-Fayez: Persidangan Liga Ahli Parlimen Kelima untuk al-Quds adalah Inisiatif Parlimen Penting pada Masa Kritikal

Liga Ahli Parlimen untuk persidangan kelima al-Quds adalah inisiatif parlimen penting yang datang pada masa genting apabila rakyat Palestin menghadapi ancaman wujud, Speaker Senat Jordan Faisal Al-Fayez berkata pada hari Jumaat. Al-Fayez menambah, dalam ucapannya di persidangan Liga, bahawa hati nurani banyak sistem politik berada dalam tidur yang mendalam walaupun perang pembunuhan... Teruskan Membaca