Ahli Parlimen Al Quds Melancarkan Persidangan Kelimanya di Istanbul

Di hadapan Presiden Turki

Ahli Parlimen Al Quds Melancarkan Persidangan Kelimanya di Istanbul

Liga Ahli Parlimen Al Quds melancarkan aktiviti persidangan parlimen antarabangsa kelimanya di Istanbul pada hari Jumaat, di bawah naungan Parlimen Turki, bertajuk 'Kebebasan dan Kemerdekaan untuk Palestin.'

Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan, Speaker Parlimen Turki, Prof. Numan Kurtulmuş, dan lebih 700 ahli parlimen dari 80 negara, serta tokoh rasmi, antarabangsa dan Turki, akan mengambil bahagian dalam persidangan tiga hari itu.

Persidangan itu bertujuan untuk melengkapkan pencapaian Liga sejak penubuhannya berdasarkan persekitaran strategik popular dan antarabangsa semasa yang menyokong pemberhentian pencerobohan dan perang genosid yang dilancarkan oleh pendudukan Israel terhadap rakyat Palestin dan untuk mengukuhkan status dan peranan Liga di arena antarabangsa. Di samping menjalin idea, projek dan usaha parlimen dunia dalam perkhidmatan perjuangan Palestin.

Persidangan itu akan membincangkan cara-cara untuk menghadapi perang pembunuhan beramai-ramai yang dilancarkan oleh Israel di Semenanjung Gaza dan pencerobohannya di Tebing Barat, rancangan untuk meng-Yahudi bandar Jerusalem yang diduduki, dan pencerobohan terhadap Masjid al-Aqsa.

Persidangan itu akan merangkumi seminar politik dan undang-undang, sesi dialog parlimen mengenai peranan jawatankuasa parlimen Palestin dalam menyokong perjuangan Palestin, forum parlimen termasuk ucapan ketua parlimen dan wakil delegasi yang mengambil bahagian, dan simposium kemanusiaan dengan projek bantuan untuk Semenanjung Gaza.

Di luar persidangan itu, inisiatif 'Musim Jerusalem' akan dilancarkan, bertujuan untuk meningkatkan kesedaran tentang bahaya yang dihadapi oleh bandar Baitulmaqdis yang diduduki, di samping pameran yang berkaitan dengan isu dan warisan Palestin, serta pameran mengenai perang genosid yang berterusan di Semenanjung Gaza."

Khas untuk Anda

Ahli Parlimen Memuji Peranan LP4Q dalam Menyokong Tujuan Palestin di Pertubuhan Antarabangsa

Ahli Parlimen Memuji Peranan LP4Q dalam Menyokong Tujuan Palestin di Pertubuhan Antarabangsa

Ahli Parlimen yang mengambil bahagian dalam persidangan kelima Liga Ahli Parlimen al-Quds menggesa tindakan segera untuk menamatkan perang genosid di Semenanjung Gaza dan mendakwa penjenayah perang Penjajah Israel atas jenayah yang mereka lakukan terhadap rakyat Palestin di wilayah yang diduduki. Semasa sesi Forum Parlimen, yang diadakan dalam aktiviti persidangan, ahli parlimen menuntut... Teruskan Membaca