Liga Berbincang dengan Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri Malaysia Berkenaan Sokongan Terhadap Palestin dan Peningkatan Kerjasama Bersama

Liga Berbincang dengan Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri Malaysia Berkenaan Sokongan Terhadap Palestin dan Peningkatan Kerjasama Bersama

Delegasi Liga Parlimen untuk Al-Quds berbincang dengan Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri Malaysia, Saifuddin Nasution, mengenai sokongan terhadap isu Palestin and peningkatan kerjasama bersama antara liga ini dan kerajaan Malaysia.

Dalam mesyuarat tersebut, wakil delegasi league ini telah memberikan maklumat kepada Menteri tersebut mengenai perkembangan isu Palestin serta ancaman yang sedang dihadapi oleh penduduk Palestin di bandar mereka yang diduduki oleh warga Israel. Isu Masjid Al-Aqsa serta, iso kerajaan Israel dalam menguruskan tanah dan harta penduduk Palestin juga turut dibincangkan.

Kedua-dua pihak turut membincangkan pelbagai topik berkaitan isu Palestin, terutamanya sokongan kepada kepada liga parlimen serantau di Asia Tenggara, sumbangan untuk pembinaan semula Jalur Gaza, dan menyediakan kemudahan kepada pelajar Palestin in Malaysia serta menekankan keperluan untuk mem perkuatkan kerjasama dua hala antara LP4Q dan kerajaan Malaysia dalam bidang kepentingan bersama.

Dalam pada itu, presiden liga, Sheikh Hamid bin Abdullah al-Ahmar, turut memuji usaha Malaysia dalam menyokong hak-hak rakyat Palestin dan bandar yang diduduki, Jerusalem, serta memuji hubungan persaudaraan antara Malaysia dan Palestin.

Delegasi dari LP4Q tiba di ibu negara Malaysia, Kuala Lumpur, pada hari Isnin, sebagai sebahagian daripada rangkaian lawatan luar negara yang dijalankan oleh liga untuk meningkatkan kesedaran terhadap isu Palestin di parlimen Arab, Islam, dan antarabangsa.

Antara delegasi yang terlibat ialah Presiden Liga, Tuan Hamid al-Ahmar, Naib Presiden Liga dan Pengerusi Jawatankuasa Kerjasama Antara-Parlimen of Parlimen Indonesia, Ahli Parlimen Dr. Fazli Zon, Pengerusi Jawatankuasa Pertahanan in Hubungan Law of Senat Pakistan, Senator Mushahid Hussain, Ahli Badan Eksekutif Liga, Ahli Parlimen di Parlimen Malaysia, Syed Ibrahim, Penasihat Liga, Prof. Dr. Mohd Afandi Salleh, Ketua Pengarah Liga, Dr. Mohammad Makram Balawi, in juga Ketua Perhubungan Awam Liga, Encik Abdullah Al-Baltaji.

 

 

Khas untuk Anda

Naib Presiden Liga (LP4Q): Mereka yang menyokong perang pembunuhan beramai-ramai Israel akan diserahkan kepada tong sampah dalam sejarah.

Naib Presiden Liga (LP4Q): Mereka yang menyokong perang pembunuhan beramai-ramai Israel akan diserahkan kepada tong sampah dalam sejarah.

Naib Presiden Liga Ahli Parlimen al-Quds (LP4Q) dan ahli Parlimen Turki, Dr. Nureddin Nebati, menyatakan pada hari Jumaat bahawa mereka yang menyokong perang pemusnahan yang dilancarkan oleh Penjajah Israel terhadap Semenanjung Gaza akan menjadi timbunan abu sejarah. Semasa ucapannya pada sesi pembukaan persidangan kelima LP4Q, Nebati menjelaskan bahawa perjuangan Palestin adalah isu yang Barat... Teruskan Membaca