Presiden Liga Eropah Menyertai Sesi PBB Mengenai Hak Asasi Manusia Palestin

Presiden Liga Eropah Menyertai Sesi PBB Mengenai Hak Asasi Manusia Palestin

Presiden Liga Parlimen untuk Palestin, Michele Piras, baru-baru ini mengambil Bahagian dalam Sesi Tahunan Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu in Geneva, yang memberi tumpuan kepada isu Palestin. Konferens in melibatkan beberapa pertemuan in acara, termasuk laboran khas 2023 Dr. Francesca Albanese tentang Hak Asasi Manusia in Palestin, yang telah dibentangkan kepada Majlis.

Laporan tersebut member penekanan terhadap penyalahgunaan hak asasi manusia di kawasan yang dikuasai oleh Autoriti Palestin dan pihak berkuasa Gaza, tetapi juga dengan mengecam keras penjajahan Israel dan rejim aparteid. Laporan tersebut mengkritik sistem pemisahan Israel, rejim tahanan, kebebasan bersuara dan berpersatuan, keganasan terhadap kanak-kanak dan wanita, serta serangan terhadap media bebas di wilayah Israel dan yang diduduki. Laporan tersebut juga mencatatkan undang-undang yang bersikap pilih kasih yang diterapkan secara sistematik dalam setiap sektor merupakan satu strategi yang tepat, di samping turut mengambil kira kesan psikologi ke atas penduduk awam, khususnya kanak-kanak.

Laporan Khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu ini telah mendapat tentangan dari pihak berkuasa Israel dan perkumpulan Zionis utama semasa perbahasan mengenai isu ketujuh Sesi tersebut. Walau bagaimanapun, laporan ini telah diterima oleh kebanyakan wakil-wakil negara, yang dengan keras mengutuk penjajahan haram serta menerima cadangan-cadangan laporan tersebut. Wakil-wakil negara ini merujuk kepada pengesahan dasar dua negara, hak Palestin untuk penentuan nasib sendiri, dan penubuhan negara merdeka dengan Timur Jerusalem sebagai ibu kotanya.

Walau bagaimanapun, terdapat masalah besar dengan kadaluarsa de facto Perjanjian Oslo 1993, yang ditentukan oleh dasar penjajahan yang berterusan, menurut Presiden Piras. Beliau menyatakan bahawa "perilaku penindasan Israel telah menggugat dengan mendalam, secara konkrit, kemungkinan bagi rakyat Palestin untuk membina masa depan mereka." Isu propaganda Israel mengenai definisi anti-Semitisme IHRA juga dibincangkan, dengan Dr. Francesca Albanese menekankan penggunaan yang tidak wajar terhadap tuduhan anti-Semitisme terhadap individu atau perkumpulan yang membela Palestin.

Presiden Piras percaya Bahawa Liga Parlimen telah mengambil langkah ke hadapan untuk menjadi sebahagian daripada rangkaian yang meluas di Eropah. Beliau mengakui bahawa ia akan sukar, tetapi Liga sedang bergerak ke arah yang betul. Komuniti antarabangsa akan perlu menguruskan dasar penjajahan yang berterusan dan propaganda Israel mengenai definisi anti-Semitisme IHRA di masa depan.

 

Khas untuk Anda

Al-QarahDaghi: Usaha Liga Jelas dan Berani Menyokong Isu Palestin

Al-QarahDaghi: Usaha Liga Jelas dan Berani Menyokong Isu Palestin

Ali Al-QarahDaghi, Presiden Kesatuan Ulama Islam Antarabangsa, memuji usaha LP4Q dalam menyokong kes Afrika Selatan terhadap Israel di Mahkamah Keadilan Antarabangsa. Dalam ucapannya dalam sesi platform parlimen pada persidangan kelima Liga itu, Al-QarahDaghi menggesa penubuhan tatanan dunia baharu yang mencapai keselamatan dan keamanan untuk semua dan bukannya untuk kumpulan tertentu, sambil... Teruskan Membaca